10 lessen uit FACTS

Mijn vriendinnen zien er niet zo uit, maar de meerderheid is behoorlijk nerdy. Al jaren gaan zij naar FACTS, een soort grote versie van Comic Con. FACTS is een beurs, zoals bijvoorbeeld de boekenbeurs, met allerlei verkoopstandjes, maar waar ook bijvoorbeeld cosplaywedstrijden gehouden worden en er beroemde gastsprekers hun gezicht laten zien.

Tussen al die gekkigheid ben ik als buitenstaander binnengetreden in deze nieuwe wereld in Gent. En ja, ik was ook verkleed...


1. Er zijn ontzettend veel soorten fandoms

Een fandom is simpelweg iets waar je fan van bent. Hier bestaan verschillende facebookgroepen rond. Een voorbeeld van een ontzettend groot fandom is de 'Potterheads', de fans van de Harry Potter boeken. Wat mij zo verbaasd aan een fandom is dat zo ontzettend veel mensen over hetzelfde kunnen gepassioneerd zijn. Je bent niet gewoon fan van iets, nee, je behoort tot een volledige community van mensen die even, of zelfs nog meer, van hetzelfde houden als jij. Waanzin!

2. Furries en mannen met eenhoornhaar bestaan

Furries zijn mensen, meestal mannen, verkleed in een pluizig, kleurrijk, schattig mascottepak. Veel mannen zijn fan van My Little Pony, en verkleden zich hier ook in. Ik vrees dat ik dit nooit zal begrijpen, maar eh, wees jezelf!

3. Foto's nemen is gevaarlijk

Op zich is het nemen van foto's natuurlijk niet erg, maar op een beurs als deze lopen ontzettend veel mensen rond die graag hun privacy gerespecteerd hebben. Dat is ook meteen de reden waarom ik geen foto's heb genomen daar. Wil je een foto, moet je het steeds vragen, en hopen dat je niemands gezicht op de achtergrond in beeld brengt.

4. Robots zijn een beetje eng

Noem me irrationeel, maar om een of andere reden voel ik me ongemakkelijk bij een twintigtal R2D2-robots bij elkaar. Het helpt niet dat ze zich vlak naast een robotgevechtarena bevinden. Respect voor mensen die slim genoeg zijn om zulke indrukwekkende dingen in elkaar te knutselen, maar ik pas.

5. Alles voor cosplay

Cosplay, of je verkleden in een bepaald personage, maakt dat je een goedkoper toegangsticket kunt gebruiken. Toch gaan sommige mensen hier wel erg ver in. Cosplay is je niet zomaar verkleden, het is een hobby, en voor sommigen iets waar ze een jaar lang aan werken. Er zijn dus een heleboel indrukwekkende kostuums te zien. Wat mij nog het meeste verbaasde, is dat sommige mensen hun kostuum exact willen laten kloppen, ook al betekent dit dat je een hele dag halfnaakt moet rondlopen.

6. Iedereen vindt wel een kraampje naar zijn/haar interesse

De hoeveelheid kraampjes waar je iets kunt kopen is zo groot, dat je gegarandeerd wel iets vindt wat je aanstaat. Van posters tot juwelen, van dierenskeletten tot Koreaanse beautyproducten en van pruiken tot bobbleheads. Het aanbod is GIGANTISCH!

7. Stiekem is iedereen een beetje nerdy

Afgezien van het feit dat je wel een kraampje naar wens vindt, ben ik enkele mensen tegengekomen waarvan ik niet had verwacht dat ze tot dit wereldje behoorden. Uiterlijk zegt bitter weinig over wat iemand leuk vindt, zo blijkt. Geef toe, jij kijkt ook wel eens graag een superheldenfilm of Harry Potter, is het niet?

8. De Weasley tweeling is niet echt ros

De tweeling kwam langs voor een Q&A, waarbij je in een grote zaal zit en het publiek vragen mag stellen aan de gast(en). De antwoorden op hun vragen choqueerden niet echt, maar hun haarkleur dus wel. Als je het niet goed kunt zien op de foto: het is bruin.

9. Het is ontzettend warm in de hoofdruimte

De ruimte met de kraampjes, waar dus de meeste mensen rondlopen, is verschrikkelijk warm. Op zo'n momenten krijg je nog meer respect voor de cosplayers die warm zijn aangekleed, en begin je de halfnaakte versies te begrijpen. Ben je ooit van plan om naar FACTS te gaan, maak je dan geen zorgen, want uiteindelijk raak je gewend aan de temperaturen.

10. Je moet het eens meegemaakt hebben

Ik had al veel verhalen gehoord over hoe dat het is op FACTS, maar je moet het zien om te geloven. Kleine tip: wil je gaan, vertrek dan op tijd, want parking is schaars. Of neem de trein, ik heb me uiteindelijk toch aan het station moeten parkeren en bovendien bespaart het je wat benzine.

Heb jij nog wijsheden over FACTS, laat het dan zeker weten in de reacties!




Reacties

Populaire posts