De Belgische kust

September is de beste maand voor de hardwerkende student (en de iets minder hardwerkende) om op vakantie te vertrekken. Mijn zus en ik hadden een uitgebreid plan over de uitvoering van onze 'grote tocht naar het Noorden', die in mensentaal een roadtrip door Nederland was. Helaas voor ons werd er de hele week ongelofelijk slecht weer voorspeld. Daarom hebben we al onze reserveringen geannuleerd en een last-minute in Sunparks Oostduinkerke geboekt.


















Dag 1


Mijn zus en ik propten onze auto vol met allerlei spullen die we niet nodig hadden "want we zijn toch met de auto" zoals dekentjes, een voedselpakket en kleding voor drie weken, keukenhanddoeken en afwasmiddel, tennis- en badmintonraketten met bijbehorend voorwerp om tegen te slaan en elk een zwemzak. We reden zo'n twee uur lang naar Oostduinkerke, weer en wind trotserend. Eenmaal daar aangekomen (een uur te vroeg!) checkten we in, deden we boodschappen, installeerden we ons in het huisje en maakte een snel tripje naar het dichtstbijzijnde strand. Uitwaaien aan zee mag je letterlijk nemen. De windsurfers die we zagen waren gelukkig wel blij met het winderige zeeweer.



strand in Oostduinkerke

 Dag 2


Er werd beter weer voorspeld, dus sprongen we in onze auto en reden naar Brugge. Deze stad is echt de klassieker der klassiekers van Belgische steden die je eens gezien moet hebben. Alles ziet er oud en mooi uit. Bovendien is het hier erg fijn shoppen. We parkeerden ons aan het winkelcentrum Zilverpand. Hier dronken we koffie in een zo te zien erg hippe koffiebar waar je koffie geserveerd wordt met een lekker stukje 'zatlap' (dit is een soort broodpudding die ik enkel heb leren kennen bij mijn oma) en een klein wafeltje. De service was er niet snel, maar de mensen waren erg aardig. 

paardenkoetsen op de Grote Markt van Brugge

We kuierden door de Noordzandstraat (dit is de shoppingstraat) en vonden een fijn theewinkeltje genaamd Simon Lévelt. Dit is blijkbaar een Nederlandse keten met ook enkele vestigingen in België. Hun aanbod bestaat uit enorm veel soorten thee, leuke siroopjes voor in je koffie (en koffie zelf) en accessoires voor je favoriete warme drankje. Bovendien krijg je een proevertje thee als je dat wilt.

Grote Markt Brugge
De rest van de dag shopten we nog wat verder in de bekendere winkels zoals the Body Shop, Fnac en Kruidvat, en kochten een postkaartje in de Hema.

Dag 3


vuurtoren in Nieuwpoort
Ook vandaag werd er droog weer voorspeld dus vertrokken we naar Oostende. We reden langs de kustlijn, wat een erg mooi uitzicht gaf. Er was erg veel wind waardoor het zand een mysterieuze waas over de weg vormde. Erg mooi! Eenmaal in Oostende parkeerden we ons aan de achterkant van het station, waar je maar drie euro parkeergeld moet betalen voor een hele dag! We stapten naar de dijk, maar werden eenmaal daar aangevallen door een wind van 100 km per uur, inclusief zand. Het zandsculpturenfestival stond er ook, maar door de prikkende zandaanval besloten we dit toch maar naast ons te laten liggen. Met alle spieren in ons lijf baanden we ons een weg naar de stad en belandden zo opnieuw in de winkelstraat. Je raadt het al, we shopten hier wat en aten lekkere panini in het winkelcentrum van de straat. Nadien reden we even naar Nieuwpoort om wat jeugdnostalgie te beleven (mijn zus en ik zijn hier vroeger erg vaak op vakantie geweest), en aten een ijsje op de dijk. Terug O
op het park bestelden we een pizza (die was maar matig) en staken het haardvuur aan.

 pier in Nieuwpoort

Dag 4


Een dag vol regen wachtte op ons. Zwemmen dan maar! Het zwembad bestond uit twee buizen (glijbanen), een wildwaterbaan (die eigenlijk ook een glijbaan was), twee warme bubbelbaden, een niet zo warm bubbelbad, een golfslagbad en voor de kleine kinderen ook een peuterbad. De hoeveelheid mensen daar was klein, waardoor de redders er een spelletje van gemaakt hadden om 'blaaaaaah' of iets gelijkaardigs naar elkaar te roepen doorheen de walkie-talkie. Ik kon het erg waarderen.

Ook hadden we die dag een kaarsmassage geboekt in het welnesscentrum op het park. Dit is een massage waarbij ze een kaars aansteken, waardoor er olie wordt opgewarmd. Die olie gieten ze dan op jou en ze masseren je. Ik vond dit erg interessant klinken, maar besefte pas te laat dat aangezien ik met mijn hoofd naar beneden lag, ik hier dus niets van kon zien. Jammer! Ook had ik na de massage nog een uur lang een rode streep op mijn gezicht van het gat in het bedje waar je je hoofd door moet stoppen. Lag dit nu aan mij of aan het bedje?

Terug in het huisje staken we opnieuw het haardvuur aan. Helaas pindakaas ontplofte een van de haardblokken in twee stukken, waarvan er een uit de haard vloog. Het was toen dat we beseften dat er niks van brandblusmateriaal in het huisje lag, laat staan iets om een brandende haardblok terug in de haard te leggen. Hierbij mijn excuses, Sunparks, voor de zwartgeblakerde muur. Hadden jullie wat brandveilig materiaal (of een deur voor de haard, ik stel maar iets voor) voorzien, dan was dit niet gebeurd. Mijn zus en ik hebben een uur in de badkamer en buiten voor het huisje gezeten, omdat het binnen zo stonk naar vuur (bij thuiskomst hebben we trouwens ook alles wat van stof gemaakt is moeten wassen. Goh, wat stonk dat).


Dag 5


Onze laatste dag was aangebroken. We pakten onze spullen in en propten deze in de auto. Om 10 uur stipt stonden we voor de deur van het zwembad, om nog een laatste keer te plonzen. Nadien kochten we wat broodjes in het parkwinkeltje, aten deze op en vertrokken we nog even naar Gent. Mijn zus wou graag naar de Primark voor een sportjasje, en Gent lag toch op onze route. Het sportjasje vonden we niet, dus vertrokken we naar huis. Onderweg stonden we zo'n uur in de file, maar we zijn er levend en wel geraakt. Hoera!



Reacties

Populaire posts